Goed ontbijt!

Ik ben niet goed in opstaan. Als de wekker gaat slaap ik nog. Na drie wekkers doe ik m’n ogen open, dan zet ik ze weer uit, en slaap ik gerust nog een half uur door. Uiteindelijk kom ik dan – veel te laat – uit bed. En dat betekent haasten. Snel douchen, kleren uitkiezen, opmaken, en ik ben al gauw een half uur verder. En tja, dan moet ik eigenlijk nog ontbijten. Maar dat kan ook wel op de fiets, even snel een broodje pindakaas. Of een broodje uit de kantine tijdens college. Veel te weinig natuurlijk, en om twaalf uur rommelt m’n maag verschrikkelijk. 

Ik had al zó vaak gehoord dat goed ontbijten belangrijk was, maar vond het toch niet de moeite waard er op te letten. Ik eet nu sinds een week een stevig ontbijt, en het effect is echt gigantisch. Natuurlijk krijg ik gedurende de dag honger om te lunchen, maar het is veel regelmatiger. Ik heb niet meer echt een ‘hongeraanval’, dat ik iets moet hebben omdat ik licht in m’n hoofd ben, en kan me ook beter inhouden tot aan het avondeten. Te vaak heb ik rond vijf uur zó’n honger dat ik dan toch nog snel wat chipjes naar binnen werk. No Good!

Dus, ik dacht, nu ik toch suikervrij ben (niet helemaal, maar doe m’n best) kan ik maar beter meteen wat aan m’n ontbijt veranderen. In de supermarkt kocht ik biologische havermout (de havermout met het meeste eiwit en het minste vet) en gebroken lijnzaad. Goed voor je spijsvertering. Ook nog wat bakken halfvolle biogarde yoghurt en doosjes diepvriesfruit gingen mee naar huis. Nu doe ik iedere ochtend een bakje met wat bevroren fruit ongeveer 90 seconden in de magnetron. Dan zijn ze ontdooit en een beetje zacht geworden, lekker door de yoghurt! Die kleurt ook meteen roze, extra lekker. Een flinke eetlepel lijnzaad roer ik er doorheen, en bovenop gaan drie tot vier scheppen havermout. Ik roer het er niet doorheen, want dan wordt het nog sneller slap en dat vind ik zoohoo vies!

In het begin had ik echt nog honger na het ontbijt, toen deed ik er niet genoeg havermout bij. Maar met die flinke hoeveelheid havermout gaat het nu echt heel goed. Het is geen machtig ontbijt en ligt niet zwaar op m’n maag. Ik heb zelfs nog wel een beetje honger als het bakje op is. Twintig minuten later is dat gevoel weg. Ik voel me stabiel, voldaan en kan zo tot twaalf uur door. Dan een banaan, ’s middags wat broodjes en dan niks meer tot het avondeten. Het werkt super goed!

Bij deze dus een pleidooi voor een goed ontbijt. Het lijkt weinig uit te maken, tot je het ook daadwerkelijk gaat doen. Nu ik ook geen boterhammen met hagelslag of duo penotti meer eet merk ik ook dat mijn suikerspiegel niet meteen door het dak schiet.

En wat ik er bij drink? Geen sap, en zeker geen koffie. Ik heb een muntplantje gekocht en drink iedere ochtend zelfgemaakte muntthee. Simpel en gezond!
Disclaimer: foto’s weheartit.com

Getagged , , , , , , , ,

9 thoughts on “Goed ontbijt!

  1. begirlish schreef:

    Goed bezig!

  2. Miriam schreef:

    Oeh klikt lekker hoor!

  3. Simone schreef:

    Ik ben écht niet van het ontbijten. Ik ben een avondeter!!

  4. arletta schreef:

    Ik ben van de twee beschuitjes met suikervrije aardbeien sjam en een glas sinasappelsap ’s ochtend, simpelweg omdat ik ook vééls te laat mijn bed uit kom!

  5. Accessory schreef:

    Goed bezig 🙂 Als ik tijd heb eet ik wel een boterham met pindakaas en hagelslag. Niet goed eigenlijk maar veeslte lekker. Anders een flesje goedemorgen!

  6. MissEvie.nl schreef:

    Ik ben niet zo van het ontbijten! Ik sta op met een kopje rooibos honingthee en op mijn werk eet ik de eerste sultana, daarna een appel en daarna een broodje 🙂

  7. Joyce schreef:

    Zo, wat gezond zeg, heel erg goed van je! 🙂

  8. Inge schreef:

    Als mijn blender weer in mijn keuken staat, zal ik er ook eens weer werk van maken om meer smoothies te maken, zoooo lekker!

  9. soraya schreef:

    Ik moet dit ook echt gaan doen, maar ik vind ontbijten echt vreselijk ik ben vaak misselijk als ik wakker word en begin pas rond 10 uur honger te krijgen maar dat is dan eigenlijk al te laat voor een ontbijt en op school is het ook niet echt handig, dan pak ik toch meestal iets ongezonds om snel iets naar binnen te werken. Waarom is avond eten nou niet het belangrijkst haha.

Geef een reactie

