5 gezonde producten!

Vandaag wil ik jullie kennis laten maken met vijf producten die passen bij een gezonde levensstijl. Sommigen ken je misschien niet, sommige vast wel. Ik leg je uit waarom ze goed voor je zijn, hoe je ze kan verwerken in je eten en welke slechte producten ze kunnen vervangen!

1. Quinoa

Tot twee maanden geleden had ik hier nog nooit van gehoord, totdat ik het steeds zag terugkomen op de blog van Guy Droog (www.guydroog.com). Ik ging op onderzoek uit en leerde het volgende. Quinoa lijkt op granen, maar het zijn zaden en zijn al jaren populair bij de Inca’s.

Allereerst is het fijn om te weten dat quinoa glutenvrij is, en daarbij is het heel voedzaam en super gezond. In quinoa zit 15% eiwit, 6% vet en 3% vezels, wat het een super gezond alternatief maakt voor (witte) pasta en (witte) rijst.

Het smaakt een beetje nootachtig en is te verwerken in heel veel originele recepten. Wat ik zelf heel lekker vind is om quinoa te koken, een tomatensaus te maken met de quinoa samen met verse tomaat, courgette en paprika. Eigenlijk dus een pasta, maar dan met quinoa. Quinoa salades zijn ook heel erg lekker. Door quinoa heel lang te koken wordt het zacht en kan je het zelfs verwerken in smoothies of pap, maar dat is wel hardcore, haha!

Quinoa is te koop in de supermarkt, maar niet overal. Bij mijn Jumbo wordt quinoa verkocht in het biologische/natuurschap. Die is heel duur, drie euro. Niet doen! De Albert Heijn verkoopt quinoa van Lassie, die veel beter te betalen is. Zoek daar dus naar, en anders kan je ook de reform/natuurwinkel proberen. Misschien vind je het maar raar of lijkt het je niet zo lekker, maar probeer eens een tijdje een keer in de week iets met quinoa te koken en kies uit de talloze recepten. Het is echt lekker!

Tip: Spoel quinoa voor het koken eerst goed af, anders kan het soms bitter smaken. En als je quinoa kookt wordt het drie keer zoveel, dus niet teveel in de pan doen!

2. Lijnzaad

Lijnzaad kan je als losse zaadjes kopen maar ook als lijnzaadolie. Lijnzaad is zo gezond omdat het veel omega 3 vetzuren die helpen bij gewichtsverlies. Ook bevorderd lijnzaad je stoelgang, niet onbelangrijk! Je kunt zakjes met de hele zaden krijgen bij de Tuinen, de reform/natuurwinkel en ook in het biologische schap van de Jumbo. Je kunt ze in smoothies verwerken en door salades. De olie smaakt erg nootachtig en is een lekkere basis voor dressings. Je kan lijnzaadjes ook heel goed door je cruesli of cereal mixen. Er zijn zelfs recepten voor muffins met lijnzaad!

Lijnzaad bevat verder veel vet, maar dat zijn goede vetten! Die helpen je een vol gevoel te geven. Er zitten ook lekker veel vezels in lijnzaad, die er ook voor zorgen dat je je langer vol voelt. Als je dus bezig bent met gezonder leven en/of afvallen, schaf dan een zakje met lijnzaad aan, wees creatief en verwerk het in je dieet!

3. Citroen

Of citroenen nu wel of niet helpen bij afvallen is me nog nooit helemaal duidelijk geworden. Wel bevat citroen lekker veel vitamine C en daar krijg je een mooie huid van! Wat citroen ook doet is het maagsap stimuleren en de bloedsuikerspiegel verlagen. Er wordt wel gezegd dat citroensap giftige afvalstoffen uit je lichaam verwijderd. Ik las ergens op internet dat het goed is om een tijdje te proberen ‘s ochtends geen koffie te drinken, maar een glas verdund citroensap. Het geeft dezelfde ‘kick’ waardoor je jezelf fris en wakker voelt, maar zonder cafeïne en juist met allerlei goede vitamines!

Vooral op een nuchtere maag heeft het gunstige effecten, ook weer voor je spijsvertering en stoelgang omdat citroenen citroenzuur bevatten. Daarnaast verbetert het je bloedcirculatie. Knijp een hele citroen uit in een glas en vul het met water. Zelf doe ik het altijd met warm water, dan vind ik het minder zuur smaken. Als je het echt te zuur vind, kan je natuurlijk ook wat honing of suiker toevoegen. Wel minder gezond natuurlijk!

Een nadeel is wel dat het het zuur van je tanden aantast, en dat je het dus het beste met een rietje kan drinken!

4. Vis en wit vlees

Jahaaaa vis is goed voor je! Ik ken héél veel mensen die zeggen dat ze helemaal niet van vis houden. Dat vind ik zo gek! Er zijn ontzettend veel verschillende soorten vis en die smaken allemaal zo anders, dat je eigenlijk niet kan zeggen dat je niet van alle soorten vis houdt. Zo smaakt gegrilde tonijn best vleesachtig, smaakt zalm weer pittig naar tja, zalm, kabeljauw is heel rustig, en is de smaak van sliptong juist boterzacht. Als je dus denkt dat je niet van vis houdt, probeer dan eens te varieren. En denk bij vis niet meteen aan een gigantische dode vis op je bord, maar aan kabeljauwfilets uit de vriezer, verse zalm door de pasta of tonijn bij een wokgerecht.

Er wordt altijd gezegd dat het goed is om 1-2 keer in de week vlees voor vis te vervangen. Waarom? Het is algemeen bekend dat de kans op hart- en vaatziekten flink wordt verminderd (met dertig procent!) door het eten van vette vis. Naast vette vis zijn er juist ook magere vissen: witvis. Denk hierbij aan koolvis, tilapia, schelvis en kabeljauw. Deze zijn vers het allerlekkerst, maar liggen ook als filets in de vriezer. Paneer ze een beetje, en hmm! Lekker!

Rood vlees bevat vaak veel vet, dus probeer niet iedere dag gehakt, karbonades of speklappen te eten. Als je dat af en toe afwisselt met vis krijg je veel gezondere vetten binnen en een boel goede eiwitten. Naast vis is kipfilet of kalkoenfilet ook een goed alternatief omdat ook daar veel minder vet in zit. Kippenpoten zijn weer een ander verhaal, dat is nu eenmaal het vettere deel van de kip. Maar wel lekker!

5. Noten

Vergis je niet, noten zitten vol vetten en zijn echte caloriebommetjes. Maar wederom, het zijn goede vetten! En daarnaast zitten ze vol met goede mineraren en eiwitten. Vooral amandelen en walnoten zijn heel goed voor je, en nog lekker ook. Amandelen zijn rijk aan magnesium, potassium en vitamine E. Probeer eens amandelboter in plaats van pindakaas. Wel een duur alternatief, maar heel erg lekker en weer net iets beter dan pindakaas, vooral als er geen suiker aan is toegevoegd.

Ook walnoten zijn ‘supernoten’, vol met omega-3 vetzuren en antioxidanten. Als je walnoten in de dop koopt bevatten ze nog het meest van deze stoffen, maar dan moet je wel zin hebben ik kraken.

Zoals ik al zei, ze zitten wel bomvol vet, dus denk niet dat het goed is om een zak chips te vervangen door een hele bak noten, want dan word je in no-time zo rond als een tonnetje. Het is wel een goede snack om de lekkere trek te stillen, vooral als je van hartige snacks houd. Beperk het wel tot één handje, en niet veel meer. Ik heb altijd een bakje amandelen staan, en vind het echt heerlijk. Ook lekker door de yoghurt of door salades, geeft een lekkere bite!

Disclaimer: alle foto’s van http://www.weheartit.com

Getagged , , , , , , , , , ,

11 thoughts on “5 gezonde producten!

  1. MooiBlog schreef:

    Leuk om te lezen! Van quinoa had ik nog nooit gehoord, maar misschien dat ik het een keertje ga proberen. Citroensap vind ik lastig. Het zuur tast namelijk het glazuur van je tanden gigantisch aan. Lijnzaad eet ik iedere dag in m’n sojayoghurt:)

  2. Sandra schreef:

    Leuk artikel! Ik zag Quinoa laatst ook op een andere blog voorbij komen en nu ben ik er best benieuwd naar!

  3. Malou schreef:

    Wat een leuk artikel!

  4. Paola schreef:

    Vooral de vis eet ik erg vaak en graag!

  5. begirlish schreef:

    Ik vind walnoten ijs wel lekker, maar dat is dan weer niet zo gezond haha! Vis vind ik wel heel lekker ❤

  6. Louna Beauty schreef:

    Ooo leuke tips.. haha 🙂

  7. Amanda schreef:

    Die 1e kon ik nog niet! Leuk artikel

Geef een reactie

