Review: Essence Make-up to Match

Het was weer moeilijk kiezen in het Essence schap, maar deze keer legde ik de ‘make-up to match’ foundation in mijn groene Kruidvat mandje. Dit is mijn eerste foundation van het merk, en ik was erg benieuwd toen ik ‘adapts to all skin tones’ zag staan. Ik kon kiezen uit drie kleuren (light, medium en dark) en besloot voor light te gaan. Aan de kassa betaalde ik maar 3,99! Heel benieuwd of ik dit wat zou vinden besloot ik ‘m meteen uit te proberen voor jullie. Ik heb de hele week dit product gebruikt als foundation. Vandaag dus een review, en vergelijkende swatches met de BB cream van Garnier en de Bourjois Flower Perfection, om je een goed beeld van de dekking te geven.The Facts:
Essence ‘make-up to match’ kost 3,99 en bevat 27 ml.
Verkrijgbaar in drie kleuren: light, medium en dark.

Volgens Essence:

“Natuurlijk licht, langhoudend en past zich aan elk huidtype aan. Dankzij de innovatieve textuur met micropigmenten past de nieuwe make-up to match zich onmiddellijk aan aan elke huidteint. Geschikt voor alle huidtypen, voor een stralende, zachte finish. Parfum en olievrij. Verkrijgbaar in drie tinten.”

Dat belooft wat!

De verpakking:
Ik vind ‘t fijn. Een lichtgewicht plastic tubetje dat makkelijk in je (toilet)tas past. Ook fijn dat het niet een groot glazen flesje is dat onnodig zwaar is. Minder handig vind ik dat je niet kan zien hoeveel product je nog over hebt. Verder kliedert het niet en sluit de verpakking goed af.

Het product:
Er komt een lichte vloeibare crème uit de tube die – als je héél goed kijkt – lichtgrijze puntjes bevat. Die puntjes ‘knappen’ open zodra je de crème uitwrijft. De vloeistof is dunner dan de BB cream of de Bourjois foundation. Hieronder zie je de foto van de drie swatches. Van links naar rechts: make-up to match, Garnier BB cream en Bourjois Flower perfection (Klik op de foto voor een groter formaat).

De crème wrijft goed uit en voelt een beetje glibberig. Ik noem het expres een crème en geen foundation omdat het me eerder doet denken aan de lichte dekking van een BB cream of een ‘tinted moisturizer’ dan een echte foundation. Wat me meteen opvalt is dat ik vrijveel product nodig heb om m’n hele gezicht te bedekken, veel meer dan van de andere twee producten.

De kleur sluit verder goed aan bij mijn huid. Of het nou echt ‘adapts to skin’ vraag ik me af,  ik heb eerder het idee dat het goed aansluit omdat de dekking erg licht is.

Het resultaat:
De crème trekt snel in en geeft, inderdaad, een ‘radiant finish’, maar meer ook niet. De dekking is écht minimaal. De crème doet niet veel meer dan een klein beetje vereffenen, maar de finish is wel mooi. Niet te mat, zoals vaak bij foundations een probleem is, en ook niet te glanzend. Meiden met een normale huid hoeven nauwelijks af te poederen. Ik voel de crème verder niet zitten en hij laat een heel dun laagje achter op mijn huid.

Als ik eerst mijn L’oreal Lumi Magique primer aanbreng schijnt die er mooi doorheen en geeft het samen echt een mooie natuurlijke finish.

De prijs:
Opzich is 3,99 voor een foundation natuurlijk geen geld. Er zit praktisch evenveel in (27 ml) als in mijn Bourjois Flower Perfection (30 ml) dus daarmee vergeleken is het echt een koopje. Maar als ik het vergelijk met mijn Garnier BB cream (50 ml) vind ik het eigenlijk helemaal niet zó goedkoop. En persoonlijk vind ik het meer het effect hebben van zo’n product dan van een foundation. Als je je dan bedenkt dat de Garnier BB cream tien euro kost voor 50 ml, en de make-up to match dus (2×3,99=) 8 euro kost voor 60 milliliter, blijft essence wel goedkoper maar valt het wel een beetje mee.

Conclusie:
Ik vind het geen foundation, in de zin dat de dekking echt minimaal is. Niet geschikt om puistjes of oneffenheden mee te verbloemen. Het is eerder een ‘tinted moisturizer’ maar dan zonder de ‘moisturizer’ want heel verzorgend voelt het product niet. Het is dus een hele licht getinte crème. Maar, er is wel effect. Ik vind het best een fijn product en denk dat het in de zomer vaker zal gebruiken. Het voelt lekker licht, en als mijn huid weinig oneffenheden heeft is dit een goed product om mijn gezicht een mooie finish te geven.

Toch denk ik dat Essence er beter aan had gedaan om er meer verzorgende bestanddelen in te verwerken en het als BB cream of tinted moisturizer te verkopen. Maar goed, ondanks de naam en presentatie vind ik het al met al een product dat – zeker voor het geld – prima werk doet. Ben je opzoek naar een foundation om je huid echt te egaliseren, dan zou ik kiezen voor iets anders. Ben je opzoek naar een goedkoop product met een lichte dekking die wel een mooie finish achterlaat, dan zou ik het zeker eens proberen.

Cijfer: 7

Kende je de make-up to match al? Wat vind je er van, en zou het wat voor jou zijn?

Getagged , , , , , , , , , ,

13 thoughts on “Review: Essence Make-up to Match

  1. MooiBlog schreef:

    Duidelijke review! Ik heb ‘m wel eens geprobeerd, maar vond de kleur veel te donker. Dat ‘adapts to all skintones’ ging voor mij niet op.

  2. Joyce schreef:

    Hmm duidelijk. Ik heb op zich niet héél erg veel dekking nodig en dat wil ik ook niet, maar het moet ook weer niet een té lichte dekking zijn, haha ik ben moeilijk he! Hij lijkt mij helaas niet zo heel erg fijn, wel een hele duidelijke review, fijn! 🙂

    • glamblogmadeli schreef:

      Mooi dat je ‘m duidelijk vond! Ja, ik vind ‘m echt wel heel licht. Ik gebruik wekelijks een masker, en de dag erna is m’n huid altijd heel effen en dan is dit voldoende, ook in de zomer als ik gebruind ben denk ik. Maar ik merkte dat ik de rest van de week dan toch nog BB cream dus dan is het dus toch de licht denk ik als je echt dekking wil!

  3. Louna Beauty schreef:

    Ben wel benieuwd hiernaar. Geen last van uitslag etc?

  4. Paola schreef:

    Wat een uitgebreide review! Ik denk niet dat ik hem snel zou kopen..

  5. Lifesplash schreef:

    Wauw, wat een goed en uitgebreid review! Het lijkt me niet echt een fijne foundation.. ik zou hem ook niet echt kopen. Ik heb liever een iets duurdere foundation die dan ook werkelijk beter dekt. Vind het altijd wel awkward als je ziet dat iemands zijn foundation er niet goed uitziet of waardoor het lijkt dat iemand ‘vlekken’ op zijn gezicht heeft.

    • glamblogmadeli schreef:

      Vlekken ofzo dat zie je niet, het is echt meer een getinte creme namelijk, maar niet dat het echt een gekleurde vlek achterlaat. Verder ben ik het met je eens hoor, ik geef er dan ook liever iets meer geld aan uit voor iets dekkenders, en als ik minder dekking wil kies ik een BB cream!

  6. MissEvie.nl schreef:

    Leuk review heb je geschreven! Jammer dat hij niet echt veel dekking geeft, maar had eerlijk gezegd ook niet echt anders verwacht 😉 Wel fijn idd voor de zomer!

  7. soraya schreef:

    Ik heb deze ook, en ben wel blij dat hij niet zo’n goede dekking geeft de mijne is al bijna op en het lijkt wel meer op een bb creme maar voor dat prijsje is het wel een favoriet bij mij -xx-

Geef een reactie

