Tips om gezonder te doen!


Ohhh how i love my food. Ik kan me echt de hele dag verheugen op dat wat ik ’s avonds ga koken, en het liefst met kip, véél kaas en ook nog een beetje mayonaise. En als toetje natuurlijk nog een stukje pure chocolade. Want was is een dag zonder chocolade? Als ware foodlover die daar toch een beetje te dik van werd ben ik de afgelopen weken gezonder gaan leven. Het gaat stap voor stap, maar ik voel me al een stuk fitter. IIk heb ontzettend veel gelezen op het internet, en wilde de vijf beste tips graag met jullie delen. Deze vijf hebben me goed op weg geholpen!

1. SLAPEN
Heel saai, en vast een open deur, maar het is wel waar: genoeg slapen. Het maakt een wereld van verschil. En dan met name op tijd slapen. Dus niet zo zeer genoeg uren, maar op tijd. Ik ben zo gewend om pas te gaan slapen als ik écht niet meer kan. Meestal is dat 1  uur, maar soms als ik in bed lig met mijn laptop wordt dat met gemak 2 uur. Om vervolgens wel om 7.30 op te moeten staan. Wat voelt dat toch vreselijk! En ik merkte dat ik juist op dat soort dagen behoefte heb aan dingen als koffie, suiker en vet. Dan heb je echt koffie ‘nodig’ en suiker om lekker actief te worden.

Als ik probeer om voor twaalf uur te slapen, voel ik me de volgende dag zoveel beter. Mocht je toch later in bed terecht komen, probeer dan toch die zeven a acht uur slaap te halen. Je hebt dan veel meer aan je dag.
Verder merk ik ook echt dat ik niet zozeer acht uur slaap nodig heb, maar vooral dat ik op tijd naar bed ga. Slapen van 23.00-6.00 geeft veel meer energie dan van 01.00-09.00

2. WATER
Nog een open deur, maar ook belangrijk: genoeg water drinken. Honger wordt vaak verward met dorst. Begin je dus trek te krijgen, drink dan eerst twee glazen water. Vergeet niet dat de norm twee liter water per dag is. Dat is écht heel veel. Ik probeer het te meten door te zorgen dat ik een halve liter flesje vier keer op een dag vul en leegdrink, maar het is echt veel. Je moet water niet vervangen met thee of sap, in de eerste zit caffeine en de tweede suiker. Het gaat hier dus echt om water.

3. GEEN FRISDRANK
Doe alle sappen en frisdranken de deur uit. Het maakt ontzettend veel uit wat je suikeropname betreft. Kijk maar eens op de Coca Cola fles of de pakken Dubbelfriss. Ook de light varianten bevatten slechte suikers in de vorm van zoetstoffen. Je denkt nu misschien; maar ik heb frisdrank echt nodig, ik vind dat zooo lekker. Ik kan het me heel goed voorstellen. Ik dronk altijd li-ters frisdrank, en nam het standaard mee uit de supermarkt. Dorst? Frisdrank. Toen heb ik mezelf voorgenomen twee weken alleen water en thee drinken. Dat is gelukt, en ik had er ook veel minder zin in ineens! Het probleem van die dranken is dat je een suiker boost krijgt (sugar high) en dan uiteindelijk een sugar low. Dan voel je je belabberd en denk je meteen, zin in frisdrank!! Probeer dus die cyclus te doorbreken.

(Mjammmm cheeseburger!!)

4. GEEN WITTE KOOLHYDRATEN
Veel mensen weten dit niet, maar probeer minder brood en (witte) pasta en rijst te eten. Er is toch niks gezonder dan brood? Dat klopt dus niet. Met name witbrood of afbakbrood is echt niet gezond. Als je brood kiest, neem dan volgranen. Niet meergranen of zaden, maar echt volgranen. Als je pasta neemt, kies dan volkorenpasta. Witte rijst vervang je door zilvervliesrijst. In al die witte producten zitten namelijk heel veel (slechte) koolhydraten. Koolhydraten zijn alleen echt nuttig als je heel veel energie nodig hebt en als je die energie gaat verbruiken, maar veel van ons zitten – zeker na het eten – lekker op de bank. Je eet heel snel veel te veel van die koolhydraten, en dat wordt dus opgeslagen als vet. Natuurlijk heb je wel koolhydraten nodig voor energie, maar kies dus voor de volkoren alternatieven, met ‘goede’ trage koolhydraten.

5. EET NIET TE WEINIG
Natuurlijk geldt dat je alles met mate moet eten, maar het is niet zo dat weinig eten leidt tot gewichtsverlies. Je kan jezelf wel verhongeren, en je zal heel snel een aantal kilo verliezen, maar als je weer gaat eten vliegt dat er zo weer aan. Daarbij is verhongeren nergens goed voor, dus niet doen! Eet goed, en eet lekker veel. Als je te weinig eet schijnt je lichaam zelfs in een ‘noodstand’ te gaan en dan juist extra vet op te slaan, omdat je lichaam bang is dat later nodig te hebben. Eet weinig suiker, weinig vet, maar ontbijt goed en stevig. Ontbijt met veel eiwitten, maak een omelet met veel groente. Lunch met een salade, of volgranen crackers. Eet ‘s avonds niet meer dan nodig, maar ongelimiteerd veel groente. Het liefst combineer je het met vis, wit vlees (kip of kalkoen) en anders kies je voor vlees dat jezelf lekker vindt. Liefst met niet teveel vet of een krokant laagje (dat bevat vaak veel zout). Nog zin in een snack? Neem een handje amandelen of noten. Probeer niet te eten vlakvoor je naar bed gaat, dat kan je lichaam niet verbranden en wordt zo bovenop je vetrolletjes geplakt. Ga dus met een – beetje – trek naar bed.

Mijn huisgenootje is verslaafd aan cola light, ze drinkt denk ik wel vier blikjes op een dag. Verder ontbijt en luncht ze met witte afbakpistoletjes. ‘S avonds eet ze weinig, meestal een klein stukje vlees (dat ze in heel veel vet bakt) en een beetje sla. Wat ze verder snackt weet ik niet, maar dat zie ik allemaal in de keuken. Ze eet minder dan ik op een dag denk ik, maar eet ze gezonder? Ik weet wel zeker van niet.

Ik ben zelf dol op lekker eten, en ik voldoe lang niet iedere dag aan al deze vijf punten. Maar ik probeer het wel en vind het heel fijn dat ik dit nu allemaal weet, vooral punt vier en vijf. Vinden jullie het leuk om recepten te zien om gezond te eten? Of ingrediënten die goed voor je zijn? Ik ben er best veel mee bezig namelijk, en leer er zelf ook weer van!

Disclaimer: foto’s van http://www.weheartit.com

Getagged , , ,

16 thoughts on “Tips om gezonder te doen!

  1. Sootjeelina schreef:

    Ah, ik eet al heel gezond de laatste tijd, ik ben zo trots! Ik mag nog wel wat minder witte koolhydraten eten

    xoxo Sootjeelina ❤

  2. MissEvie.nl schreef:

    Wat goed dat je hier op let! Ik eet ook veel te veel witte koolhydraten aiii, maar ze zijn zo lekker haha! Maar ik ga wel op tijd naar bed, tussen 22.00 en 22.30 lig ik er zeker in!

    • glamblogmadeli schreef:

      Ik heb de rare gewoonte om pas m’n bed in te gaan als ik eeeeecht niet meer kan, zo stom is dat! Maar ben ’t nu aan het doorbreken haha. Je zou eens een week moeten proberen om weinig witte koolhydraten te eten, ik voelde me ook een stuk lichter!

  3. MooiBlog schreef:

    Ik ben het helemaal eens met je tips. Simpele dingen kunnen je levensstijl al een stuk gezonder maken. Ik ben nu bezig om zuivel en suiker te schrappen. Volkoren producten eet ik al zo vaak mogelijk.

    • glamblogmadeli schreef:

      Ja, zuivel heb ik ook een tijdje geschrapt. Maar ik drink het al nauwelijks (heel soms in de koffie een scheutje, af en toe yoghurt) dat maakte voor mij niet zoveel verschil. Suiker minderen is heel fijn. Ik vind het erg lastig (zat gisteren aan de ben en jerry’s hahaha) maar als je het een tijdje mindert heb je minder behoefte en voel je je veel kalmer 🙂

  4. begirlish schreef:

    Ooh wat erg ik hou me echt nergens aan, toch maar eens op letten (a)

  5. Lisa schreef:

    wat een interesant artikel bedankt!

  6. BeautyGlitter schreef:

    Hele goede tips! Ik doe precies het tegenovergestelde van alle tips , best wel slecht eigenlijk!

  7. Louna Beauty schreef:

    Ik moet ook echt meer water gaan drinken… ik denk dat dit mijn goede voornemen wordt voor de 100ste keer. 😉

  8. Sanne schreef:

    veel water drinken is voor mij echt de beste tip, ik probeer het ook zo veel mogelijk te doen maar ik ‘vergeet’ het ook vaak. (en de lekkere drankjes zijn natuurlijk ook erg verleidelijk :p ) xx

Geef een reactie

